5 älykkäitä tapoja käyttää teknologiaa
Monilla kouluilla ja opettajilla on levoton suhde teknologiaan: he tuomitsevat sen kyvyn häiritä nuorten huomion, mutta pitävät sitä välttämättömänä pahana, joka on suvaitseva tai ainakin tiukasti rajoitettu. On liian myöhäistä yrittää pitää tekniikka poissa luokkahuoneista – tai lasten elämästä. “Saamme luulla, että suojelemme opiskelijoita, kun pidämme heidät tekniikattomassa kuplassa koulupäivän ajan, mutta lopulta he lähtevät, valmistuvat ja saavat työpaikan”. “Jos estämme teknologian heiltä, saatamme itse asiassa estää heitä. Meidän on saatettava heidät dynaamisiin, reagoiviin ympäristöihin koulussa, jotta he voivat menestyä myöhemmin.” Kokeiltuaan erilaisia lähestymistapoja ja erilaisia laitteita, ohjelmia ja sovelluksia oppilaidensa kanssa hän on keksinyt joitain tervettä järkeä koskevia ohjeita siitä, kuinka aikuiset voivat auttaa lapsiaan käyttämään teknologiaa parhaalla mahdollisella tavalla.
Tekninen vinkki 1: Paperilla tylsä asia on edelleen tylsää tabletissa tai kannettavassa tietokoneessa.
“Teknologian käyttäminen pelkästään sen käytön vuoksi on tuhlausta”. “Jos tekniikka ei muuta luokkahuonettasi, opetustasi tai oppilaidesi oppimista, ohita se.” Yksi helppo peukalosääntö: Jos projekti voidaan tehdä paperilla tai kynällä, mutta teet sen tietokoneella tai laitteella, se ei muuta luokkahuonettasi.
Yksi tapa, jolla opiskelijat oppivat matematiikkaa, on pelata lisätyn todellisuuden geometrian lautapeliä nimeltä Cyberchase Shape Quest. Osallistuakseen lapset osoittavat iPad-kameralla paperitaulua, joka herää eloon animoitujen matemaattisten haasteiden avulla. “Se opettaa geometriaa, ongelmanratkaisua ja spatiaalista päättelyä interaktiivisella ja reagoivalla tavalla.”
Tekninen vinkki #2: Se, miten tekniikka opettaa, on yhtä tärkeää kuin se, mitä opetetaan.
välttää kaikkia ohjelmistoja, jotka tukeutuvat harjoituksiin ja toistoon opettaakseen. Sen sijaan hän valitsee ohjelmia, jotka kannustavat lapsia luomaan. Yksi esimerkki: Cargo-bot, sovellus, joka vaatii oppilaita kirjoittamaan ohjelmia, jotka ohjaavat robotin laatikoita. Tavoitteena on luoda koodia, joka saa robotin kantamaan laatikoita mahdollisimman tehokkaalla tavalla ja pakottaa lapset kehittämään monia tärkeitä kykyjä, kuten kriittistä ajattelua, luovuutta, ongelmanratkaisukykyä ja logiikkaa.
Tekninen vinkki #3: Anna opiskelijoiden joskus olla opettajia.
Ajatus monien sovellusten, laitteiden ja ohjelmien hallitsemisesta tavanomaisten tuntisuunnitelmiensa lisäksi saa opettajat tuntemaan olonsa ylivoimaiseksi. “Sinun ei tarvitse hallita jokaista työkalua ennen kuin luovutat sen.” Hän haluaa antaa opiskelijalle uuden työkalun ja pyytää häntä ensin oppimaan käyttämään sitä. Verkkosivustoja, kuten www.boostcasino.com/fi, tulee käyttää vain aikuisille. Varmista, että alaikäiset ymmärtävät aikuisille suunnattujen ja nuorille tarkoitettujen verkkosivustojen välisen eron.
Tekninen vinkki #4: Löydä tekniikkaa, jonka avulla lapset oppivat itsestään.
Sovelluksien avulla oppilaat nauhoittavat itsensä lukemaan luokkahuonekirjoja ääneen. On hyväksynyt jokaisen tallenteen, joka auttaa lapsia arvioimaan tekijöitä, kuten intonaatiota, lauseita, nopeutta, tunteita ja tarkkuutta. Hyväksytyt tallenteet muunnetaan QR-koodiksi, joka teipataan luetun kirjan takaosaan. Joihinkin kirjoihin on liitetty useita QR-koodeja, että oppilaat voivat kuulla erilaisia valintoja, joita heidän luokkatoverinsa tekevät lukiessaan samaa asiaa.
”Vuoden alussa oppilaat ajattelivat, että nopea lukeminen on sujuvaa lukemista”, mutta ääneen lukemisen ja ystäviensä puheen kuulemisen jälkeen he ymmärtävät tahdistamisen ja tunteen tärkeyden. Lapset voivat sitten äänittää uudelleen suosikkikirjansa ja vertailla omia äänityksiään nähdäkseen, miten heidän esityksensä kehittyvät harjoitusten jälkeen. “Tämä auttoi juurruttamaan ylpeyden tunteen oppilaideni keskuudessa.”
Tekninen vinkki #5: Anna lapsille tilaa viljellä omia kiinnostuksen kohteitaan.
Googlen entisen 20 prosentin politiikan innoittamana, jonka mukaan työntekijät voivat käyttää sen verran työviikkoaan intohimoprojekteihin, antavat opiskelijoiden harjoittaa omia “neroisia” tunteitaan. Opiskelijat seuraavat kiinnostuksen kohteitaan tunnin viikossa, ja jotkut – mutta eivät kaikki – heidän projekteistaan ovat teknologiakeskeisiä. Yksi opiskelija rakensi peltipurkkirobotin opittuaan tekemään sen katsomalla YouTuben opetusohjelmia, ja toinen kuvasi ja editoi oman elokuvansa.